Sníh nebo popel – recenze

Sara Raasch se narodila 26. srpna 1989 v Ohio, USA. Prozatím se proslavila právě sérií Sníh nebo popel, která by měla mít tři díly. My se dnes budeme věnovat právě stejnojmennému prvnímu dílu.

Osm království, čtyři střídavá království a čtyři stálá. Tento svět je magický a tvrdý. Každé království má svůj zdroj magie. Některé zdroje jsou spojeny s ženským dědicem jiné s mužským. Je to již šestnáct let, kdy Jaro dobylo Zimní království, pobilo královskou rodinu a kdy se ze Zimního království ztratila magie. Když Jaro zničilo jejich zdroj. Jaro zotročilo většinu zimního lidu, z pětadvaceti uprchlíků, přežilo jen osm odvážlivců, kteří stále doufají, v osvobození Zimanů a navrácení slávy Zimnímu království.

Jednou z osmi přeživších je i Meira, je uprchlík a sirotek. Vychoval ji generál Zimy, aby se stala bojovnicí a pomohla osvobodit svůj lid. Meira se ale zamilovala, a to velice nešťastně do budoucího krále Zimy Mathera. Když generál zjistí, že magický medailon jejich bývalé královny je ukryt v Jaru, Meira je vyslána, aby ho zkusila získat. Meira zjišťuje, že její představa možnosti volby je mylná, že musí dělat jen to co jí řeknou, svádí velký boj sama se sebou a i se svým okolím. Dokáží osvobodit Zimu z otroctví?

Úryvek z knihy:

„ Ne že bych ho nikdy neviděla svlečeného do pasu, ale není to pohled, na který bych byla zvyklá. Nejspíš cvičil spolu s vojáky. Musela jsem ho jen těsně minout, jeho polonahé tělo splynulo s ostatními polonahými těly. Na svoji obranu musím říct, že je tady spousta ukázek cordellského způsobu výcviku.“

Sara Raasch. Sníh nebo popel. 1. vyd.2017. Praha: Albatros Media a.s. 122 s. ISBN 978-80-7544-385-4.

Musím říct hned na začátek, že mě kniha zaujala hlavně kvůli krásnému obalu. Když jsem se začetla do knihy, líbilo se mi prostředí v kterém se příběh odehrává. Velmi propracované zákonitosti magie a jejich zdrojů. Líbí se mi, že se spisovatelka nezdržuje s dlouhými popisy měst a přírody, ale zaměří se rovnou na postavy. Meira jako hlavní hrdinka mě zklamala, její neustálý vnitřní boj se nezdá být opravdový a rozhodně nikam nevede ho neustále omílat. Tento problém je spojen i s velmi čitelným dějem, kde je po pár stranách jasné co z toho vyplyne a tak jen čtenář čeká, až mu to konečně další stránky potvrdí. Tím jak čtenář dokáže předpovědět co se stane se kniha stává nudnější a příběh se vleče.

Milostný trojúhelník, ani nefunguje správně, ale spíš jako naparování dvou namachrovaných princátek.  Námět a fungování je vymyšleno krásně, jen ten děj pokulhává a hlavní hrdinkou by jste po chvílí nejradši zatřásli a řekli „VZPAMATUJ SE!“. Co se mi líbí je to pohádkové smýšlení jak už sám název hezky ukazuje sníh a popel, bílá a černá. Ve zkutečnosti to sice chodí jinak, ale proč bychom nemohli alespoň číst o něčem co není vždy jen šedé. Celkově je kniha jen lehčím čtením, když ale vezmu v potaz, že je to první dílko Sara Raasch, není to zas takový propadák.

Hodnocení:

Potenciál by to mělo, ale příběh je čitelný a občas zmatený.  6,5/10

Odkazy: