Čáry života / VERONICA ROTH – recenze

Veronica Roth je známá hlavně sérií Divergence, podle které se natočilo i několik filmů. Nyní se snaží pokračovat a napsat další úspěšné dílo. Kniha Čáry života byla nejočekávanější knihou začátku letošního roku. Tato kniha je první z plánovaných dvou dílů nové sci-fi ságy pro dospívající mládež.

Kniha se zaměřuje na galaxii, kterou proudí neuvěřitelná síla zvaná Proud a díky této síle mají lidé zvláštní schopnosti. Příběh se z velké části odehrává na planetě, kde žijí dva národy, prvním je mírumilovný národ Thuvhe, ze kterého pochází i první hlavní hrdina jménem Akos. Druhým národem je národ bojovníků a původně cestovatelů jménem Šoteti, z nichž pochází druhá hlavní hrdinka a tou je Cyra. Tyto dva národy mezi sebou vůbec nevychází, spíše naopak.

Cyra je z vládnoucí rodiny národa Šotetů a má velice zvláštní dar. Pouhým dotykem může rozdávat bolest každému, koho se dotkne. Problém je v tom, že její dar nezpůsobuje bolest jen ostatním, ale hlavně Cyře, která v bolestech žije každý den. K tomu všemu její bratr, který vládne jejímu národu, ji využívá k mučení svých nepřátel. Na rozdíl od Cyry je Akos z národu Thuvhe z kterého ho ve velmi mladém věku unesou spolu s jeho bratrem, pro kterého by Akos obětoval i vlastní život. Akos se tedy stává vězněm a je nucen kvůli svému daru sloužit Cyře, a to na rozkaz jejího bratra. Akos má totiž schopnost zablokovat proud a tím i všechny schopnosti. Díky Akosovi je alespoň na chvilku Cyra schopná žít bez bolesti. Ale ani Akos ani Cyra už nechtějí být jen pouhým nástrojem někoho jiného a tak se společně pokusí ze svého zajetí dostat ven a při tom zjistí, že jejich vztah se začíná prohlubovat.

Úryvek z knihy:

„Měla bych tě zadržet,“ zašeptala jsem. „Zadržet tě a potom tě vyslechnout.“ Naklonila jsem hlavu na stranu. „Víš, kdo pro mého bratra vyslýchá podezřelé? Dělám to já. A dělám to takhle.“ Shromáždila jsem proudové stíny kolem zápěstí, blíž k ní. Vykřikla bolestí. Na okamžik mi to připomnělo křik Lety Zetsyvis. Pustila jsem ji a odlepila se od stěny. Světla po celé chodbě se znovu rozzářila. Podívala jsem se na ni a zahlédla jediné oko, které na mě upírala. V tu chvíli se dala na útěk a po pár skocích se mi ztratil za ohybem chodby. Nechala jsem ji utéct.

Veronica Roth. Čáry života. 1. vyd.2012. Praha: COOBOO ve společnosti Albatros Media a.s. 173 s. ISBN 978-80-7447-267-3.

Veronica Roth dává jasně najevo, že každou další knihou se zlepšuje a její příběhy jsou propracovanější. Nerada bych přímo srovnávala Divergenci a Čáry života. Oba příběhy jsou z jiného soudku a tedy si nejsou vůbec podobné.

Osobně se mi velice líbilo pojetí z pohledu obou hrdinů, příběh je tak lákavější a nabízí srovnání různých situací z různých pohledů. Je tam vidět rozdílné vyjadřování a lépe se člověk ponoří do děje. Navíc postavy rostou a vyvíjí se, což knize rozhodně prospělo. Také se mi líbí, že Veronica propracovala různé zvyky obou národů, různé řeči a charaktery postav. V jedné části příběhu se hlavní hrdinové dokonce dostávají i k jiným planetám, a dalším národům a zvyklostem. Je fakt, že příběh je lehce temnější, zato je to lépe uvěřitelnější. Co se mi už líbilo méně je to, že příběh hodně působí jako Romeo a Julie, až na ten špatný konec (prozatím). Samozřejmě se v knize objevují další věci, které se už někde objevili, ale v dnešní době není lehké být zcela originální. Některé kapitoly jsou trochu složitější a člověk je musí číst pozorně, ale řekněme si to na rovinu proč by nám měla vše servírovat na stříbrném podnose.

Když bych to měla shrnout, rozhodně nelituji toho, že jsem knihu četla a doporučila bych ji nejen fanouškům. A Doufám, že druhý díl se jí alespoň vyrovná.

Hodnocení:

Dobrá kniha  8,0/10